Joachim Eggert

Övrigt
Vi ger ut och säljer noter, kika i vår katalog för närmare information om vilka.

JOACHIM NIKOLAS EGGERT, 1779-1813:

Musikaliska Konstföreningens största satsning på senare tid har varit nyutgivningen av J N Eggerts fyra (fullbordade) symfonier (Eskola, Kallai). Eggert förebådar Franz Berwald i sin symfoniska produktion. När Eggert lämnade tjänsten som hovkapellmästare antogs den 16-årige Berwald som violinist i kapellet. Hur mycket hade den unge Berwald hört (och lärt) av Eggerts verk?

J N Eggert komponerade i avancerad wienklassisk stil med förromantiska drag; hans partitur är skickligt instrumenterade och han introducerade den självständiga trombonsektionen i den symfoniska musiken i sin symfoni i Ess-dur år 1807 (före Beethoven, vars verk Eggert omhuldade som dirigent).

Eggerts musik uppmärksammas nu både nationellt och internationellt och vår förhoppning är att dessa utgåvor tillsammans med de inspelningar som redan gjorts och är planerade (Naxos) skall bli det effektiva genombrottet för denne halvt bortglömde mästare.

Detta ger vi ut av Joachim Eggert

Symfoni i Ess-dur