Startsida             Noter              Beställa              Om Oss             Länkar             In English

Startsida - Senaste utgåvor

Välkommen till Musikaliska Konstföreningen!
Om oss

Vi ger ut och säljer noter, se menyalternativet Noter för närmare information. Du beställer genom att skicka ett mail till:

email me!

Senaste utgÅvor:

Staffan Storm (1964 - )

L´heure bleue pour piano

”L´heure bleue” fångar direkt lyssnarens uppmärksamhet med sin mörka inledning som kontrasteras mot lockande drillar i diskanten. Den mörka karaktären utvecklas vidare till lyriska utbrott och vilande ackord och hela pianots register tillåts blomma ut. Titeln ”Den blå timmen” är en träffande beskrivning av styckets skymningsstämning där ett sista glittrande solljus till slut får ge vika för ett dramatiskt avslut. (Franciska Skoogh)

Briefe zur Nacht för piano

I den nordiska konsten och musiken talas ofta om ”ett nordiskt ljus”. Men det finns även ”ett nordiskt mörker”. Staffan Storms symfoniskt anlagda pianostycke ”Briefe zur Nacht” börjar i detta mörker med orkestrala och hotfulla klanger. Efter en rad eruptiva och vulkaniskt våldsamma utbrott närmar sig stycket mot slutet motvilligt ljuset. Att ”Briefe zur Nacht” har en tysk titel får oss att associera till den tyska romantiken. Ord som ”brev” och ”natt” talar om det förtroliga, berättande tonfallet i denna pianodikt och om det nattliga dunkel som ruvar på oro, hemliga tankar och drömmar. (Hans Pålsson)

MAURICE KARKOFF (1927-2013)

Poem för piano

Pianoverket ”Poem för piano, op. 242”, komponerat 2008, är ett veritabelt klangstycke, delvis med inspiration från en impressionistisk klangvärld: klock-klanger, harpliknande arpeggi, uttrycksfulla cantilenor, allt likt drömbilder som tonsättaren varsamt sorterar. (Erik Lundkvist)